Vytvořil dětské pokojíčky herečkám dokumentu V síti (2020) nebo kabiny a střídačky v Okresním přeboru (2012), pracoval na Teroristce (2019), seriálu Zkáza Dejvického divadla (2019), nebo i novém hitu Prvok, Šampón, Tečka a Karel (2021). Byl to jen namátkový výběr, ale pokud jste něco z výše uvedeného viděli, znáte tvorbu filmového architekta Jana Vlčka.
Vernisáž výstavy jeho skic se uskutečnila v sobotu odpoledne v prostorách Slováckého muzea, které stejně jako v jiných letech otevřelo své brány Filmovce. Práce filmového architekta zůstává často skryta za závojem anonymity. „To, co tady vidíme, jsou vlastně zarámované skici, které já předkládám režii a produkci, aby se z ní dala pochopit atmosféra dekorací,“ vysvětluje Jan Vlček.
Většinu skic doprovází autorovy drobné poznámky, které upřesňují jeho představy o podobě scény, jako třeba jestli stánek s občerstvením v Okresním přeboru má být plechový či dřevěný, nebo že má mít posuvné plexisklo v okénku a ze strany komín od grilu.
„Tu scénu si přečtu ve scénáři, nějak si ji představuji a nakreslím ji režisérovi. Jde o to, aby viděl tu atmosféru toho a způsob zařízení. Tohle je vlastně ta příjemnější fáze práce, protože pak následují technické výkresy, stavba scén, a to je fakt docela nuda,“ popisuje Vlček své perokresby ozdobené akvarelem.
Výstava, která ve Slováckém muzeu začala v úterý a potrvá až do konce festivalu, je skvělou příležitostí, jak nahlédnout do často opomíjené části zákulisí filmové tvorby. Vlčkovy náčrty filmových scén jsou „chlupaté“, precizní a mají nezastupitelnou roli ve výsledném dojmu, jejž si divák z filmu odnese.
text: Vojtěch Dvořáček, ČTK
foto: Tomáš Železný, ČTK