Skip to main content

Nezvaný host rozpustil na FAMU koncem šedesátek katedru režie

Moris Issa a Vlastimil Venclík patří ke skupině filmařů, kteří studovali na FAMU koncem 60. let a kterých se osudově dotkl rok 1968. Oba režiséři debatovali po první projekci ze sekce FAMU History o tom, jak se v té době studovalo na katedře režie a jak studium ovlivnilo jejich životy.

Hlavní roli sehrál na katedře koncem šedesátých let Nezvaný host. Krátký film Vlastimila Venclíka brali komunisté jako útok proti tehdejšímu režimu a zabavila ho StB. “Za Nezvaného hosta rozpustili celou katedru. Nechci přeceňovat význam toho filmu, ale kdyby ho nebylo, měli bychom úplně jiný osud,” řekl Venclík. “Když se na film dívám po tolika letech, je mi smutno. Ledacos jsem mohl v životě sdělit a mrzí mě, že jsem na to nemohl navázat,” dodal režisér, který poté, co ho z FAMU vyloučili, pracoval několik let ve zdravotnictví.

Osudný rok postihl také Issu, který v té době slavil úspěch s dětským filmem Pukrylukri. “Tehdy mě kontaktoval Ota Hofman, což byla jednička v tvorbě pro děti a mládež. Dění na katedře mi ale kariéru uzavřelo,” vzpomínal Issa, rodilý Syřan, který se po událostech živil jako tlumočník na syrské ambasádě. Jeho dcera Martha je známá herečka.

Přesto režiséři vzpomínají na studium na FAMU jako na “nádhernou dobu”. “Byla to pro mě nejlepší léta mého života a nikdy jsem už ve své tvůrčí práci neměl tolik svobody,” zhodnotil Venclík. “Šedesátá léta vypadala v Čechách, jako když se někdo probudí z noční můry a najednou zjistí, že je slunce a že vzduch hezky voní. Najednou se otevřel svět a postupně se rozsvěcoval, až zase spadla klec,” dodal Issa.

Účastníci Filmovky mají příležitost setkat se s oběma režiséry ještě v úterý. V malém sálu Klubu kultury budou o studiích na FAMU diskutovat s filmovou historičkou a spoluautorkou knihy Generace normalizace Marií Barešovou.

Ivana Syrovátková

foto: Barbora Kvasničková