Skip to main content

Asociace českých filmových klubů pořádá nejen Letní filmovou školu, ale věnuje se i kinodistribuci, do níž přispívá především uváděním současných artových snímků (českých, slovenských i zahraničních; hraných a animovaných filmů i dokumentů). Distribuční činnost AČFK představuje programový ředitel LFŠ a AČFK Jan Jílek.

AČFK uvádí je sekce věnovaná distribuční činnosti pořadatele LFŠ. Tradičně nabízí filmy, které Asociace uvedla do kin v uplynulém roce, a v předpremiéře i podzimní novinky. Letošní rok však není na distribuční počiny příliš bohatý. Jaké jsou důvody? Jsou v plánu na podzim třeba i snímky, které se ještě na Filmovce nepředstaví?

AČFK, stejně jako ostatní distributory, samozřejmě zasáhla covidová pandemie. Zatímco minulý rok byl ve znamení uvedení všech našich pozastavených filmů (Gogo, Malířka a zloděj, Manželství), letošní rok je ve znamení opatrnosti. V rámci akvizic jsme se vydávali na probádaná teritoria, a proto jsme koupili snímky Belle (náš třetí Mamoru Hosoda) a Řeka (přímo navazující na naši úspěšnou Horu). V „běžných“ distribučních letech jsme uváděli 5-6 filmů za rok, v roce 2022 uvedeme celkem 4 filmy (Hranice odvahy, Belle, Řeka, Kvík). A právě rozkošný animovaný dětský film o prdícím prasátku Kvík je naší hlavní podzimní akvizicí, kterou však ještě nemáme nadabovanou, a tudíž ji na LFŠ uvidíte až v roce 2023.

Novinkou je podsekce AČFK adieu, kde mají diváci poslední šanci vidět na plátně filmy, kterým v české distribuci končí monopol. A letos se zrovna sešla sbírka jedněch z nejúspěšnějších AČFK filmů posledních let. Se kterými z nich se budeš loučit opravdu těžko?

My jsme hlavně šťastní, že jsme tuto sekci vymysleli – dává nám smysl symbolicky se rozloučit s filmy, na kterých jsme před 7 lety tvrdě pracovali. Tyto filmy jsou dobrým obsahem pro festivalové projekce a i v momentě loučení na ně přijdou plné sály. Z kolekce letošních pohřbívaných filmů bych upozornil asi na Sambu, protože to byl náš distribučně nejúspěšnější film za poslední dekádu.

Pošesté budou moci diváci vybírat další film do širší kinodistribuce v jediné soutěžní sekci na Filmovce s názvem LFŠ uvádí. Jak bys po pěti letech zhodnotil nápad dát účastníkům LFŠ možnost stát se na chvíli filmovým akvizitorem? Představíš letošní kandidáty?

Tento projekt je živý, ve fajn kondici a synergie festival – distribuce – festival funguje velmi dobře. Díky tomuto projektu můžeme divákům Filmovky znovu a znovu připomínat, že jsme i distributor a následně pro propagaci vítězného filmu a jeho uvedení v kinech používáme festivalové PR kanály. Letos jsou ve výběru filmy, které byly na vrcholu našeho wish-listu: rakouské gay-drama Velká svoboda, které sbírá desítky cen; dánská tragikomedie říznutá road-movie Miss Viborg a francouzské drama každodennosti natočené jako thriller Na plný úvazek. Máme své favority, ale letos bude vítěz opravdu repre, ať už to dopadne jakkoliv…

Jak ovlivnily covidové roky distribuční činnost AČFK a kde vidíš její budoucnost?

Jsme malé distribuční zvířátko, tak jsme se schoulili a schovali do nory a covid nás přešel. Měli jsme skvělý film, který covid v kinech zlikvidoval (Corpus Christi), ale zároveň jsme hledali nové distribuční cesty (vytvořili jsme vlastní VOD platformu AČFK online apod.). Doufám a věřím, že naše distribuce přežije, protože během roku je to naše hlavní aktivita a kombinace velký festival + artová distribuce není v evropském kontextu vůbec běžná a nabízí celou řadu možností…