Skip to main content

Sekce Příběh jednoho filmu představuje tituly, které jsou výslednicí celé řady tendencí, vlivů či inspirací. Projekce je doplněna kinolektorátem. Letos diváci zhlédnou film Život je krásný (It’s a Wonderful Life) od Franka Capry. Proč padla volba právě na tento titul, vysvětluje dramaturgyně Iva Hejlíčková.

„Kultovní klasika, americký vánoční evergreen a tragicky melancholické zakončení kariéry režiséra, jehož světonázor pomáhal Američanům v nelehkých letech hospodářské krize. Film za filmem tvrdil Frank Capra svým divákům, že i ten nejmenší z nich dokáže změnit svět a napravit každé institucionalizované zlo, rok za rokem za své snímky získával Oscary. Druhá světová válka ovšem změnila vše a nejmilovanější a nejosobnější Caprův film tak (na jistou dobu) v přízni publika propadl. Tím však jeho příběh zdaleka neskončil…,“ uvádí Iva Hejlíčková.

Život je krásný dnes patří mezi nejoblíbenější a nejmilovanější americké filmy. Na začátku jej ale kritika i publikum přijaly poměrně vlažně. Čím si v průběhu let získal takovou popularitu?

Svou kvalitou. A s tou byli diváci konfrontováni díky tomu, že film shodou okolností „vypadl z copyrightu“ a televize jej tedy bez větších nákladů mohly vysílat. A činily tak každé Vánoce (byť režisér ho jako „vánoční“ nikdy neplánoval), až se z filmu stala nezbytná součást amerických Vánoc a naprostá klasika.

Jde tedy o hřejivý, pozitivní snímek?

Zdaleka ne. Byť nese všechny znaky Caprovy populistické víry v obyčejného člověka, je to ve své podstatě dosti chmurná záležitost. A byť končí happy endem, cesta k němu a hlavně jeho cena jsou místy velmi neradostné.

Je film vedle silného příběhu a sdělení něčím výrazný i po technické stránce?

Život je krásný je skvěle napsaný a výborně natočený film, který využívá všech možností černobílého materiálu. Proto bych zavřela do tmavé díry toho, kdo se ho rozhodl kolorovat, protože to je zločin proti filmu.