Skip to main content

Ukrajinci mají na bojkot ruských filmů právo, říká ruský filmový kritik

Podle ruského filmového kritika Antona Dolina mají Ukrajinci na bojkot ruských filmů právo. „To, jestli se mají ruské filmy bojkotovat, je velmi složité a mám pocit, že toto téma patří Ukrajincům. Celé je to motivované obrovskou bolestí,“ řekl ve středu na debatě v Respekt stanu Dolin, který v březnu uprchl z Ruska kvůli obavám o svůj život za kritizování války na Ukrajině.

Uznávaný kritik reagoval na debatu, která se rozproudila u mnoha filmových festivalů v tomto roce. Například festival v Cannes, nebo ten v Karlových Varech divákům nabídl ruské filmy, což vyvolalo také negativní reakce. „My tady slýcháme, jak se sem v ruských filmech vyváží do světa propaganda, ale zase v Rusku to vnímají přesně naopak. Ve státní televizi o těchto režisérech mluví jako o nepřátelích Ruska,“ dodal. Podle Dolina ani umění s propagandou kombinovat nelze. „Dobré umění nemůže být propaganda, to jsou protimluvy. Propaganda dává odpovědi, dobré umění dává otázky,“ řekl.

Na druhou stranu ale kultura podle něj nese obrovský díl odpovědnosti na tom, co se dnes v Rusku děje. Řekl, že kdyby filmy byly více kritické, donutilo by to ruské občany více přemýšlet. Podle jeho názoru však pro putinovské Rusko není kultura prioritou, například do kina chodí zhruba pět procent obyvatel. „Ruský divák, když už jde do kina, chce koukat na americké Marvelovky, chce k nim jíst popcorn a chce chodit do McDonaldu,“ dodal.  Kultura tak podle jeho názoru není důležitá již od Gorbačova. „Jestli Putin ví, kdo je Puškin, tak to umí velmi dobře skrývat,“ dodal Dolin.

Anton Dolin žije od 6. března v Lotyšsku. Ještě před svým odchodem z Ruska mluvil o válce na přednáškách pro veřejnost, a dokonce si založil i svůj vlastní YouTube kanál, aby mohl společně se svými kolegy lidem vysvětlovat, proč je válka na Ukrajině špatná. Když však odjel na filmový festival v Rize, rozhodl se z bezpečnostních důvodů do Ruska již nevrátit. „Někdo mi před dům napsal obrovské Z, zjistil jsem, že mi odposlouchávají telefony a necítil jsem se vůbec bezpečně,“ vysvětlil.

Alena Harciníková

foto ČTK: Tomáš Železný