Skip to main content

Zazní poslední tóny, levá noha se přisune k pravé, ruka letí do vzduchu. Potlesk. Na Filmovce se letos bude, dámy a pánové, virtuálně hrát, tančit a zpívat. Tématem již tradiční sekce Virtuální realita budou 360° a interaktivní filmy, které tematizují hudbu a tanec.

Od scénických tanečních představení přes hudební symfonie předmětů denní potřeby po příběhy o inspirativních tanečnících a hudebnících. Součástí výběru bude i několik filmů, kde sami účastníci pomocí svého hlasu a pohybu rukou vytváří hudební kompozice. V prostorách kina Reduta budou prezentovány projekty, jež byly uvedeny na světových festivalech jako jsou Benátky, Cannes, Tribeca nebo Sundance. Sekci Virtuální realita: Rytmus připravuje dramaturg Ondřej Moravec.

Virtuální realita se na Filmovce už zabydlela. Berete ji již jako plnohodnotnou filmovou sekci nebo spíše jako vizuální atrakci, která klasickým filmům nemůže konkurovat? Pozorujete v tomto směru nějaký vývoj?

Rozhodně beru projekty ve VR jako plnohodnotná umělecká díla a věřím, že se VR již etablovalo. Důkazem toho je i fakt, že se VR sekce objevují už několik let na předních světových festivalech (Benátky, Sundance, Tribeca aj.), mají svoji cenu Emmy a tvůrce podporují státní umělecké fondy. Nevnímám to ale jako konkurenci filmům – je to zkrátka jiné nové médium – takový cross mezi filmem, divadlem a počítačovými hrami. Zároveň projekty, které na Filmovce ukazujeme, nemohou čeští diváci nikde moc jinde vidět. On demand služby pro VR se zaměřují primárně na hry, na Filmovce prezentujeme něco, čemu se v komunitě říká „creative XR“ tedy něco jako „artové interaktivní projekty“.

Uvidíme letos výhradně filmy o hudbě a tanci?

Letošní sekce je věnovaná tanci a hudbě, protože tato témata za poslední léta získala na popularitě. Tanec je velmi vděčný pro VR, protože ho technologie dokáže mnohem věrněji zachytit než klasický film a video. Proto se tvůrci svoje taneční vystoupení snaží převádět do VR. Hudba je pak pro tanec věrným partnerem, proto tedy tato kombinace.

Kolik let dělí vznik nejstaršího a nejnovějšího filmu v programu? Dá se na nich pozorovat i vývoj technologií ve VR?

Nejstarší je z roku 2019 a nejnovější z letoška, snažím se vybírat vždy ty nejnovější kousky. Ale do budoucna plánuji i tematické zaměření právě na technologický vývoj, kde bude ten rozdíl hodně vidět. V letošní selekci uvidíte projekty, které jsou na dost podobné úrovni.

Dočkáme se reálného „vystoupení“ – řekněme nechtěné performance – tančících a zpívajících diváků s VR brýlemi a sluchátky na uších?

Na takové performance se určitě těším. Dva projekty přímo motivují diváka, aby zpíval, takže určitě tu vzniknou pozoruhodná hlasová setkání. S tancem je to složitější, ale doufám, že se nám podaří uspořádat hromadné hraní populární české hudebně taneční hry Beat Saber – to bude jistě velký zážitek.