Skip to main content

HOT TV letos prozkoumá téma české prestižní televize. Zaměříme se na to, jaké podoby quality TV se v českém kontextu objevují, co mají společného s konceptem prestižní televize v zahraničí a v čem jsou naopak jedinečné, a zkusíme se dobrat toho, proč je česká prestiž trochu jiná, než ta americká. Sekci představuje dramaturgyně Jana Jedličková.

Sekce HOT TV každoročně reflektuje aktuální trendy v televizní a online tvorbě. Jak byste zhodnotila televizní počiny uplynulého roku?

Tahle otázka vyžaduje dost dlouhou a komplexní odpověď. Částečně se na to vlastně zaměříme i v programu LFŠ, ale kdybych to měla nějak globálně a velmi stručně popsat, tak se televizní trhy začínají pozvolna přeorientovávat na tzv. generaci Z, tedy screenagers. Mladé lidi mezi 12 a cca 25 lety, kteří už vyrůstali s internetem, jsou digital natives a pohybují se na sociálních sítích. Jsou spíš zvyklí se koukat na youtube než na lineární televize a často pod pojmem televize chápou trochu jiné formy audiovize, než jaké jsou jim ve skutečnosti v televizi dneska nabízeny. Na druhou stranu, třeba v Evropě vzniká čím dál víc pořadů o seniorech, které paradoxně taky hodně sledují mladší diváci a divačky, takže věk nemusí být nutně alfa a omega úspěchu TV pořadů. Hodně se mluví o Netflixu a tzv. streamingových válkách, které odkazují k rostoucímu trhu globálních a transnárodních TV portálů a TV pořadů, takže člověk má občas pocit, že relevantní je už jenom globální online televize. Ve skutečnosti se ale už delší dobu vedou debaty o pozici a užitečnosti veřejnoprávních televizí. Covid a válka na Ukrajině např. veřejnoprávním televizím pomohli vydobýt si nazpět pověst užitečných a spolehlivých informačních kanálů. No a na české scéně, což je přímo téma pro letošní HOT TV, nám po delší době graduje česká prestižní televize. V minulosti byly tyhle pořady spojované spíš s HBO Europe, ale v posledních dvou třech letech převzala štafetu Česká televize. Navíc tu ještě Voyo začalo soupeřit o své místo na slunci za pomoci true crime sérií a na trh nám vstoupil HBO max a čekáme na Disney+. Čekají nás moc zajímavé roky…

Mění se přístup klasických televizí k online obsahu?

Já svým studujícím vždycky říkám, že pojem klasická televize je nonsens. Nic takového neexistuje, protože televize se jako médium i díky technologickým objevům hodně vyvíjí a co dekádu mění styl, technologie, způsoby sledování, program, obsahové trendy, atp. Přístup lineárních televizí k online TV se mění už řadu let. Hodně to závisí na tom, jestli jsou státní, veřejnoprávní, nebo komerční, takže je nejde všechny házet do jednoho pytle, protože jejich výchozí pozice jsou hodně odlišné. Nicméně, online je v podstatě nutnost a nelineární verze toho, co označujete za klasické televize, ty má dnes v Evropě a USA téměř každá televize. Liší se nicméně v tom, jak online prostor využívají. A tady jsou taky hodně velké národní rozdíly a rozdíly regionální. Pak tu samozřejmě máme nějakých cca 10 let tzv. globální portály, z nichž většina je orientovaná na TV tvorbu, které filmová kritika často redukuje hlavně na Netflix, ale ten trh je o dost komplexnější a komplikovanější.

Letos se HOT TV přesunuje do odborného programu. Jaký mají diváci očekávat rozdíl proti předchozím ročníkům? Co připravujete?

Už jsem to zmiňovala loni, ale my se každý rok s organizátory LFŠ zamýšlíme nad tím, jak smysluplně vytvářet televizní program na filmovém festivalu. A vždycky narážíme na problém projekcí TV seriálů, které je značně obtížné naprogramovat. Jednoduše nefungují jako filmy. Letos jsme se rozhodli zaexperimentovat a přesunuli HOT TV do sekce odborného programu. Nebudou tedy žádné TV projekce, alespoň tedy ne projekce celých pořadů. Chystáme ale několik přednášek, náš klasický What’s the Buzz a pokud se vše podaří, bude i panel s televizními tvůrci a tvůrkyněmi. Ten je ale ještě v jednání, takže nechci nic slibovat napevno. Tématem HOT TV je Česká prestižní televize. Když si tak procházím články o televizi, recenze a kritiky a chodím na panely a přednášky na filmových festivalech, vždycky když se objeví téma quality TV, lidé se baví o amerických a britských seriálech, sem tam přihodí nějaký nordic noir. Česká televizní krajina má ale v posledních letech řadu příkladů prestižní televizní tvorby, kterou opomíjíme dost často jenom proto, že je naše a že není tak vizuálně podmanivá jako zahraniční seriály. Je to škoda, protože se tu točí věru zajímavé věci mezinárodní kvality. A my bychom je rádi návštěvníkům a návštěvnicím LFŠ ukázali a vysvětlili jim, že i česká TV tvorba je cool, i když tam nelétají draci, lidi si nesekají hlavy velkými meči a nikdo nelétá do alternativních vesmírů.