Skip to main content

Filmovka představuje rozhněvané mladé muže, kteří ovlivnili britskou kulturu

Dělničtí hrdinové a silný autorský apel na třídní změnu – to jsou hlavní charakteristiky filmů Britské nové vlny. Spadají do ní stylem podobné filmy z konce 50. a začátku 60. let, výběr z nich na letošní LFŠ nabízí sekce Filmová čítanka. V nedělním odborném programu ostrovní novou vlnu a její kulturní souvislosti představili programová ředitelka Iva Hejlíčková a dramaturg Michael Málek.

„Nová vlna je v podstatě termín, který bych zakázala. Je to termín, který omezuje – vypadá to tak, že autoři jsou lidé, kteří dělali ty samé filmy, ale tak to není. Jejich díla se nedají porovnávat,“ dodala Hejlíčková.

Přesto se i podle ní dá říct, že členové nové vlny (například Tony Richardson, Lindsay Anderson či Jack Clayton) točili snímky o dělnických hrdinech, o odvrácené straně třídního systému a ztracených iluzích. Diváci mohou zhlédnout například film Ohlédni se v hněvu, Pokoj ve tvaru L, Billy lhář či Kožené bundy.

Hnutí “rozhněvaných mladých mužů” trvalo ve své čisté formě pouhých šest let. Jeho dědictví ale lze vystopovat ve filmu dodnes. Zároveň měla ve své době protějšky i v jiných zemích, nová vlna se prohnala i za železnou oponou.  „Myslím si, že to bylo proto, že nastala chvíle nutné generační proměny, mladí lidé se potřebovali vymezit,“ řekla Hejlíčková.

Výrazným představitelem Britské nové vlny byl i Karel Reisz, britský režisér českého původu. Jeho film V sobotu večer, v neděli ráno, ale Filmovka uvedla již loni v rámci sekce Češi v zahraničí, a tak se v letošním programu neobjeví.

Alena Harciníková

Foto: Dalibor Glück